KONKURRANSEREGLEMENT
Reglement for autoslalåm
Oppdatert 22.01.2004 - GUL TEKST =
Endringer i 2004
§ 850
1.
Reglement Dette reglement er en del av NSR og gjelder for
autoslalåm. Det pålegges samtlige deltakere og funksjonærer i et
arrangement å overholde bestemmelsene i dette reglement, såvel som andre
bestemmelser vedrørende bilsport, inkludert konkurransens tilleggsregler
m.v.
2. Definisjon Autoslalåm er en konkurranse hvor
deltakerne på kortest mulig tid skal manøvrere bilen gjennom en bane med
fartsreduserende hindre som er plassert i overensstemmelse med dette
reglement.
3. Formål Formålet er å gi bilistene anledning
til å gjøre seg bedre kjent med sine kjøretøy, ved at de under betryggende
forhold utfører øvelser som utvikler kjøreferdighet, vurderingsevne og
reaksjonsevne, og på denne måten gjør dem til bedre bilister.
4.
Ansvar Deltakelse i en konkurranse skjer på den deltakendes egen
risiko og ansvar. NBF, den arrangerende klubb og dens funksjonærer har
intet ansvar for uhell eller ulykker som måtte skje med- eller forårsakes
av deltakerbiler.
5. Sikring Se arrangør- og
sikkerhetsbestemmelser for autoslalåm pkt.6.
6.
Tilleggsregler For alle konkurranser må det settes opp
tilleggsregler. Tilleggsreglene settes opp i henhold til NSR § 31, med
tillegg om når skisse over banen(e) vil foreligge.
7.
Deltakere For å delta kreves det gyldig førerkort og lisens. Alle
førerlisenser utstedt av NBF er gyldige. Det kan løses
engangslisens. Det er ikke anledning til å ha passasjerer i bilen
under kjøring. En deltaker har bare lov til å kjøre èn bil i hver
konkurranse, men en bil kan kjøres av flere deltakere i samme konkurranse.
Deltakerne må bruke sikkerhetssele. Unntak er de biler som er registrert
før april 1971 og som ikke har montert sikkerhetssele. Sidevindu
på førersiden og takluke skal være lukket under kjøring.
8.
Deltakende biler Konkurransen er åpen for biler i følgende
klasser: Klasse 1: Standardbiler Med standardbiler menes
biler slik de er levert etter norsk typegodkjenning (med unntak
av biler i klasse 2). Endringer i forhold til typegodkjenning, utover
det som er spesifisert tillatt i dette reglement, er
ikke tillatt. Dekk/understell - Dekk og felg skal være i
overensstemmelse med bilens typegodkjenning og vegtrafikklovgivningen, men
biler med alternativ dekkprofil lavere enn 50 henvises til annen
klasse. - Støtdempere er fritt, forutsatt at antall, type,
funksjonsprinsipp og innfestningspunkter er uforandret. Hydrauliske
dempere likestilles med gassdempere.
Dekk av typen
"gate-slicks eller racing-dekk" (R-dekk)" tillates ikke i klasse 1.
Motor Det skal ikke
være mindre enn 9,00 kg/hk eller 6,57 kg/kw i klasse 1.
Bilens vekt er egenvekten uten fører. Ved tvil er det
anmelder sitt ansvar å dokumentere effekten.
Interiør -
Ratt er fritt innen vegtrafikklovgivningens bestemmelser. - Helstøpt
stol av type "bøttestol, rallystol" er ikke tillatt. Førerstol skal være
godt festet. - Sikkerhetsbelte skal være tilsvarende
originalmontert.
Klasse 2: Modifiserte standardbiler, GTI-biler
o.l. Modifiserte standardbiler er biler som er modifisert ut over
standardbiler nevnt i klasse 1. I tvilstilfeller vil en veiledende norm
være at klasse 2 biler er biler med mindre enn 9,00 kg/hk
eller 6,57 kg/kw.
Klasse 3:
Nybegynnere Nybegynnerklassen er åpen for sjåfører som har kjørt
færre enn 5 billøp av typen, autoslalåm, rally og
H-løp. Arrangøren kan dele inn nybegynnerklassen i
underklasser.
Klasse 4: Sportsbiler produsert før
1966
Klasse 5: Sportsbiler produsert fra 1966 - Med
sportsbiler menes 2 seter eller 2+2 seter.
For alle klasser
gjelder: - Det er mulig å delta med åpne biler med fabrikkmonterte
veltebøyler eller tilsvarende i den klasse bilen for
øvrig hører hjemme. Har bilen kalesje skal denne være lukket. - Bilen
må være registrert og i forskriftsmessig stand. Biler med prøveskilt får
ikke delta. - Dekk og felger må tilfredsstille vegtrafikklovgivningen.
Det er ikke tillatt å varme dekk før start. - Det kan opprettes egen
dameklasse, merkeklasse, etc.
- Arrangøren kan dele den enkelte klasse
i biler under/over 4 meter.
9. Teknisk kontroll Før bilen
gis starttillatelse, må den gjennom en teknisk kontroll. Det er teknisk
kontrollant som skal avgjøre om bilen er i forsvarlig stand. Mangler som
kan antas å gjøre bilen trafikkfarlig, og som ikke kan utbedres på
forsvarlig måte før start, skal medføre startforbud. NBFs
kontrollskjema for autoslalåm/bilslalåm skal brukes ved teknisk
kontroll.
10. Deltakernummer Nummer skal plasseres etter
arrangørens anvisning. Startnummer skal fjernes før deltakeren forlater
konkurranseområdet.
11. Reklame En anmelder har anledning
til å ha reklame på sin bil under deltakelse i autoslalåm. Tillatelsen
gis på følgende betingelser: a) At det er tillatt i h.t. FIAs
bestemmelser og norsk lov. b) At det ikke kan virke støtende. c) At
det ikke dekker plass for startnummer og for reklame arrangøren har
forbeholdt seg i tilleggsreglene. d) At reklamen ikke er plassert på
bilens vinduer. Teammerker/klubbmerker/løpsmerker etc. kan plasseres på
sideruten bak fører.
12. Startmåte Det skal benyttes
“flying start” innenfor en startsone på min.15 meter. Deltakere skal
starte umiddelbart etter startsignal.
13.
Organisasjon Det kjøres minimum tre omganger hvor to er tellende.
Arrangøren kan begrense deltakerantallet, i så fall skal dette bemerkes i
tilleggsreglene.
14. Kontroller Funksjonærer skal
registrere feilkjøring og berøring.
15.
Tidtagning Tidtagningen bør skje elektronisk. Tiden skal noteres
med 1/100 sekunds nøyaktighet. Hvis tidskontrollen ikke får tatt nøyaktig
tid, skal deltakerne få starte på nytt. Omkjøring skal i så fall skje til
slutt i omgangen. Ved manuell tidtagning skal det benyttes to
stoppeklokker.
16. Feilkjøring Ved feilkjøring kan
deltaker, så fremt bilen ikke har passert mållinjen eller neste
kjegle/kjeglekombinasjon etter den feilpasserte kjegle/kjeglekombinasjon,
rygge eller vende for å passere kjeglen/kjeglekombinasjonen riktig. Gjøres
ikke dette gis ikke omgangstid.
17. Resultatberegning Det
som legges til grunn for resultatberegningen er: a) Anvendt tid
på prøven(e) b) Berøring av kjegler, 2 tilleggssekunder pr.
berøring c) Brukes vendepunkt teller de tre kjeglene som èn
berøring d) I start-/målområdet gis det to tilleggssekunder for
hver kjegleberøring
18. Revet kjegle Dersom en deltaker
berører en kjegle, og denne ikke er satt på plass når deltakeren passerer
for andre gang, skal deltakeren kjøre inn i neste kombinasjon i henhold
til utdelt skisse. Dersom en deltaker etter juryens mening tydelig tjener
på dette, kan juryen beslutte at det skal foretas omkjøring. Berøring av
kjegle skal registreres når kjeglen/markør har forskjøvet seg i forhold
til oppmerkingen rundt kjeglen, eller har veltet.
19.
Opplysninger til deltakerne Deltakermeldinger bør være skriftlige.
Skisse av banen(e) skal foreligge før start.
20.
Startordning Startrekkefølgen er: Kl.1 - 2 - 4 - 5 -
3.
21. Banen 21.1. Markeringer Løypa markeres
med kjegler, disse skal ha tilnærmet samme størrelse og form. Andre godt
synlige markeringer kan brukes. Kjegler passeres slik deltakermeldingen
(skissen) viser.
21.2. Banens kombinasjoner Banen skal
settes opp med kombinasjoner av to eller flere av følgende
kjøreøvelser: - SLALÅM - UNNAMANØVER -
SIRKEL - U-SVING - SVING MED ØKENDE RADIUS - SVING
MED MINKENDE RADIUS
Avstanden mellom de forskjellige kjøreøvelsene
er maks 25.m.
Det kan være 1 - en - port mellom to kjøreøvelser,
maks. bredde 5 m. Avstanden fra denne porten til kjøreøvelsene er maks.
25 m. Brukes denne porten, bør kjøreretningen forandres i forhold til
kjøreøvelsene.
Med en port menes det to kjegler hvor det passeres
mellom kjeglene.
21.3. Kjøreøvelsenes
utforming Slalåm: Kjeglene skal stå på lik linje. Maks. avstand
mellom kjeglene er 25 m. Passering av kjeglene kan være fri eller bestemt,
men de skal passeres annenhver høyre og
venstre.
Unnamanøver: Unnamanøver må bestå av min. 3
porter. Porten kan ha maks. åpning på 5 m. Avstanden mellom portene er
maks. 25 m. For å hindre at portene blir stående
etter hverandre på en tilnærmet rett linje, skal de forskyves i fohold til
hverandre. De kan overlappe hverandre med max 1 meter, forskyvning andre
veien er fritt.
Den kjeglen i en port som er nærmest en «tenkt» senterlinje
gjennom kjøreøvelsen unnamanøver, kan ikke overlappe kjeglen i neste port
som er nærmest den «tenkte» senterlinjen med mer enn 1 m.
Sirkel: Det anbefales at sirkelen er
rund og jevn.
U-kurve og sving med økende eller minkende
radius: Bør gi forandring i kjøreretningen i forhold til
kjøreøvelsen før og etter.
|
|
Legges noen av disse kjøreøvelsene i
forbindelse med faste installasjoner på banen (stolper, blomsterbed o.l.)
skal øvelsen markeres med kjegler slik at feilkjøring unngås.
For å
redusere farten før mål, bør de siste 40 m mot målgården settes
slik: En port med 2,5 m åpning, 10 m etter begynner en
slalåmkombinasjon bestående av min. 3 kjegler og med maks. innbyrdes
avstand 10 m hvor siste kjegle står 10 m fra målporten.
21.4.
Målporten v/elektronisk tidtaking Ved elektronisk tidtaking, skal
det etter målporten være en stoppsone på 10 m lengde og 4 m bredde.
Langveggene i stoppsonen skal markeres med kjegler som står med 2 m
avstand. Slutten på sonen markeres med kjegler på tvers av kjøreretningen
med 1 m avstand. Endekjeglene må ikke fjernes før bilen står fysisk
stille.
21.5. Målporten ved manuell tidtagning Ved
manuell tidtaking kan det brukes et annet alternativ. Det lages en
målstrek med en kjegle på hver side. Klokken stoppes når bilen står stille
med målstreken mellom fram- og bakhjul. Kjøres det for langt, må en
rygge.
21.6. Vending For at start og mål skal kunne være
i samme port der dette er ønskelig, er det anledning til å foreta en 180
graders vending på et nærmere angitt sted, maks. 20 m fra siste passerte
kjegle. Hvis vendepunkt benyttes, skal det markeres med 3 tett
sammenstilte kjegler, og det kan rundes valgfritt mot høyre eller venstre
dersom forholdene tillater det.
21.7. Banedekke,
sikkerhet Asfaltdekke bør benyttes. Banedekket bør være fritt for
hull, dumper og hjulspor som kan tenkes å skade deltakerbilene. Husvegger,
grøfter, gjerder o.l. tett inntil kjørebanen bør unngås. Andre tiltak
som kan øke sikkerheten, hindre feilkjøring eller beskytte plener og
beplantning er tillatt såfremt det ikke strider mot andre bestemmelser i
dette reglementet.
21.8. Trening, banebefaring Det er
ikke lov å drive noen form for trening i eller utenfor løpsområdet på
løpsdagen(e). Deltakernes eventuelle befaring av en løype må alltid
skje til fots (sykkel/motorsykkel etc.er forbudt).
Ryggeprøver skal
ikke inngå som en del av konkurransen.
22. Protester og
appeller Protester og appeller i henhold til NSR Kap.10 og
11.
Kilde: Norges
Bilsportforbund nettsider og bilsportboken 2004.
|