«Hva slags dekktrykk kjører du på?«, er nok en av de mest spurte spørsmålene i depoet på løp og trening.
Men hva er korrekt dekktrykk for deg, og hvorfor justerer man dekktrykket, skal vi gå litt innom i dag, dette blir litt teknisk og langt, men håper det blir til nytte for mange.
For det første, hva som er korrekt dekktrykk er ingen fasitsvar på, fordi det er så mange faktorer som spiller rolle.
Framhjulstrekk eller bakhjulstrekk, lett bil eller tung bil, balanse, hjulstilling, og ikke minst hvordan dekktype man kjører på.
Noen dekk liker masse dekktrykk, og andre dekk kan man kjøre veldig lavt på.
En tommelfingerregel her er å gå etter hvor stive sideveggene er, vanlige gatedekk har som regel veldig myke sidevegger og her må man kompensere med mye lufttrykk.
Mens R-dekk/gateslicks har mye sterkere sidevegger for å tåle belastningen for banekjøring og dermed kan kjøres med lavere dekktrykk. Her er det også ofte forskjell også på dyre R-dekk, som f.eks Yokohama A052 har mye mykere sidevegger og må ha mer luft, mot f.eks billigere R-dekk som Toyo R888R og Nankang AR1.
Eksempel fra meg er på Corsa kunne jeg fint kjøre 1,8-1,9 bar(27psi) foran med AR1, mens A052 er jeg rundt 2,2-2,4 bar(32-35 psi) foran. På Astra med over 1200kg og Michelin Pilot Sport 5, kjører vi med rundt 2,8-3 bar(40-43 psi).
Også har vi to enheter som blir brukt for dekktrykk, Bar og PSI, så for å gjøre det enkelt: 1 Bar = 14,5 PSI.
Dekktrykket økes med temperatur, det kan variere opptil 0,4 bar/5 psi fra kaldt til når dekkene er varme. Så dette er noe man må tenke på når man setter lufttrykket før man starter, og justerer etter man har kjørt en runde. Dette varierer veldig fra bil til bil, og hvordan man kjører. F.eks. med en framhjulstrekk vil det være kun framdekkene som får varme, og dermed ingen øking av lufttrykk bak.
Et triks med dekktrykk er at man til en viss grad kan justere balansen i bilen.
For mer overstyring; øk trykket bak eller senk trykket foran.
For mer understyring; øk trykket foran eller senk trykket bak.
Så vanligvis bruker jeg å finne først trykket foran som føles bra ut med forstillingen, og deretter justere trykket bak om jeg får nok rotasjon i bilen.
Hva er hensikten med å justere dekktrykk?
Hensikten er å optimalisere dekkflaten mot asfalten på best mulig, til å få jevn slitasje på dekkene og temperatur over dekkflaten.
For lite trykk vil du slite masse på ytterkanten av dekkene, til og med kan slite sideveggene. Og bilen føles ut som en båt å kjøre med. For mye trykk vil øke slitasjen midten av dekket og gjøre dekkene utrolig glatte, da det blir som en ballong og minsker dekkflaten mot asfalten. Så her gjelder det å finne balansen mellom best mulig grep og minst slitasje.
Hvordan finner man riktig dekktrykk?
Test ut på trening og løp, sjekk dekktrykk før du kjører og med en gang når man kommer inn.
Begynn med hva bilen har oppgitt, juster dermed etter dekktype, som oftest med standarddekk skal man ha litt mer enn originalt, siden det er veldig hard kjøring.
Hvis man har Infrarødt termometer eller dekkprobe, kan man måle overflaten med den på tre punkter av dekket, innside, midten og utsiden av dekkoverflaten. Målet er å ha jevnt temperatur over dekkoverflaten. Med infrarødt temometer må man gjøre det med en gang man kommer inn, for overflaten kjøler seg fortere enn kjernetemperaturen.
Sjekk også at man ikke kjører for mye på sideveggen, dette kan gjøres med enten at noen tar bilde mens du kjører i sving, og studer bildet. Eller så enkelt som kritte en loddrett strek på sideveggen og se hvor mye som forsvinner når man kjører.
— Aleksander Pettersen (2024)