Hvordan komme seg rundt en vending på best mulig måte?
Vending er noe flere har litt frustrasjon med, at man aldri føler man får det til.
1. Senk farten, vent med å gi gass.
– Reduser farten gjennom vendingen, jo mer fart du har, jo mer stresser du dekkene. Da ender man veldig fort at man understyrer og taper masse tid. Veldig viktig at man også ikke gir for tidlig gass, da pusher man fort fronten til understyring. Få bilen rundt vendingen uten å stresse dekkene, og når man har fått rettet bilen, så gi gass ut, ikke midt i vendingen.
2. Lag deg et referansepunkt hvor du skal sikte.
– Når man går løypa og det er vending, forsøker jeg og lage et referansepunkt hvor jeg skal sikte. Om det er et tre eller en stein, bare noe å sikte mot. Finn rettest mulig linje å bremse på i inngangen. Få vendt rundt og knip inn mot vendingen på utgangen.
Du kan hente noe høyde og ofre, da igjen som slalåm, utgangen er mye viktigere enn inngangen. Men hold deg til en fornuftig korteste mulig linje. Så blå linje er hva jeg foretrekker, gul linje er geometrisk raskest, mens rød linje er der man havner oftest når man er for ivrig. Dersom det er valgfri vending, og det er ingen vei som man ser er raskest, velg og vend til venstre. Da man har mest kontroll på kjeglene på den siden man sitter.
Tålmodighet er noe man må ha gjennom en vending, for det føles sakte ut, men det skal det, så ikke stress.