Søndag 6. september var det klart for Superfinale i Bergen for erfarene deltagerne i klasse 1 og 2.
De siste årene har løpet foregått på ICA sitt lager i Blomsterdalen og på DHL bygget i Kjerreidviken, og det har som regel vært krevende løyper med stor fart, smale partier og veiskiller ute i løypen, som kan få den mest erfarne sjåføren til å kjøre feil.
Denne gangen var løpet på Eikås Motorsportsenter, hvor de fleste nok har kjørt noen ganger før. Her kjenner vi vær eneste sving og er godt kjent med asfalten og curbsen og.. ja gresset.
Været var det ingenting og si på heller. Det var 10-15 grader og opphold hele dagen, og heldigvis hadde vinden fra i gårsdagen blåst forbi
Geir Hatland er den store pådriveren for Superfinalen og har lagt enorm innsats med for og få til denne dagen. Han hadde nok ikke sovet mye de siste nettene for han hadde klekket ut en helt sinnsyk banetrase på den ellers så «enkle» Eikåsbanen. Her skulle vi inn i samme trase tre ganger, og de mest erfarne deltagerne måtte studere kart over løypen grundig før de tok beina fatt og gikk den ellers så lange løypen. Enkelte deltagere hadde med seg Kvikk Lunch på turen for det gikk en god halvtime og gå hele banen.
Banen som ellers er rimelig grei og finne ut av var laget til en labyrint. Med kjøring i 8 tall, vending og tilbake i samme trase, inn i en kjeglegate på 10 meter i sving med 20 cm mellom kjeglene og under 4 meter bredde, tilbake til vending for 2.gang og så ut igjen i samme trase som en kom ifra, inn 2. innkjørsel,rundt nesten hele banen tilbake til mål, opp på langstrekk og opp til vending for 3. gang, tilbake over langstrekket, inn på Dragstipen, og få hele bilen over en strek, for så å rygge slalom tilbake gjennom en dobbelport, og så full fart fremover igjen inn til mål. Puh, ikke rart det var noen forvirrede deltagere.
Superfinalene har som regel hatt elementer som grus eller smale trange partier med høy fart, noe vi også skulle få denne Superfinalen. Men det var nok ikke mange som hadde forventet at vi måtte finne fram reversen i den ellers så 1. og 2. gir synkroniserte girkassen. Joda, her skulle det kjøres hele langstrekket ned mot dragstripen, og gode 100 meter forbi innkjøring til go-carten og rygges i mellom kjegler tilbake igjen. Her sto kjeglene med 17 meters mellomrom. Det ble diskutert heftig strategier på hvordan dette skulle løses; rygge etter speil eller skulle man snu seg i det trange bøttestolen og se ut bakruten som selvfølgelig var sotet. Enkelte begynte og telle på om det svarte seg og berøre alle kjeglene i ryggeøvelsen for og få en bein linje. Dette skulle virkelig bli en Superfinale uten om det vanlige.
Første bil ut og kansje litt uten om det vanlige var Terje Villanger som er speaker og pådriver for Autoslalom Naf Nordhordland. Han fikk seg en prøvetur på den meget krevende banen med Didrik Halsøy sitt hvite lyn, og vi skjønte fort at dette var en lang løype. Han kjørte inn på tiden 2min og 55sek. Og dermed var Superfinalen klar for start
I klasse 1 var det 5 deltagere og det var Harald Molvik, som i år som i fjor stakk av med seieren og kunne sikre seg vandrepokalen på hyllen. Men det skulle vise seg at det var en krevende løype ettersom Harald fikk brutt løp i første omgang, etter å ha misset en dobbelport. Men Harald holdt hodet kaldt og kjørte inn to kanontider med sin røde Fiesta og vant med 9 sekunder over 2. plassen på totaltiden.og hadde beste omgangstid på 2.36.44.
2. plassen gikk til Tore Korneliussen, også med Fiesta. (Steike kor de kjører disse fiestaene).
3. plassen gikk til Hans Aga fra Stord. Han hadde nok en gang tatt turen til Bergen for å kjøre billøp. Godt kjørt av alle i klasse 1.
I klasse 2 var det ingen ringere enn Geiren som stakk av med seieren i BMW’en sin. Han vant med hele 5 sekunder på 2. plassen og kjørte inn til dagens beste omgangstid på 2.29.72. Og med seieren i lomma etter to omganger kunne han ta an helt ut i siste omgang. På mellomtiden kunne det se ut som han skulle tangere bestetiden sin, men under ryggeøvelsen ble han en smule for ivrig og tverret bilen i siste kjegle, noe som resulterte i at han fikk feilkjøring. Siste delen av løypen ble det sladding og herjing og Geiren ble applaudert inn i mål med ett glis som hadde gått helt rundt om ikkje øra sto i veien.
2 plassen gikk til Bjørnar fra Hemsedal som kjørte styggfort og lå an til en førsteplass. Men en E30 som liker best og kjøre framover og en litt overstresset sjåfør, gjorde til at han brukte litt for ang tid på rygge øvelsen. men det holdt til en flott 2. plass.
3. plassen ble kapret av Kim Kleveland med mafiavogna som hadde to gode tider. Men dessverre ble det en berøring av kjegle i andre omgang som kostet han 2. plassen. Men han var storfornøyd, for han klarte å holde Didrik bak seg i dag, etter å havnet bak ham dagen før.
Ellers kom kjeglene litt fort i dag for enkelte. I den berømte slusen som var laget til hadde Kjell «kjeglen» Milde virkelig fått fart på bmw 328’en sin og hadde litt for høy fart inn i kombinasjonen så kjegler og jord sprutet – og dessverre kjøleveske. Men Kjell bare smiler og ler; «sånn som skjer» sa han. Noe sier meg at bilen snart er klar på veien igjen. Uansett bra kjørt alle sammen.
På slutten av løpet var det ungdommene som hadde vært så elskverdig og stått banemannskap for oss som skulle hedres. De fikk seg en tur med noen av deltagerne på Superfinalebanen. og det så ut som det falt i smak. Selv fikk jeg æren av og ha med med Henriette Mæhle som sidedame, og større smil skal en leite lengre etter. For og sitere det som ble sagt når vi kom inn i målgården: Spørsmål: VAR DET GØY?? Svar: JAAA.. EG BLE LITT REDD UTE PÅ LANGSTREKKET, MEN DET VAR HELT SINSYKT JÆ…….G GØY.
Så tusen takk til alle som stilte opp som funksjonærer og deltagere i år. Dokkar e heilt supre!
Nå blir det bare og stille inn speilene til neste superfinale.
Vi sees på NM på Torp, Sandefjord! Vel møtt.
Kimmen
RESULTATER:
BILDER:
VIDEO:
- kommer..
————–
INVITASJONEN
NAF Motorsport Bergen inviterer herved til årets Superfinale, som er for trofaste deltakere, og et løp litt utenom det vanlige.
I år blir løpet på Eikås Motorsenter, men vi vil forsøke å gjøre noen vrier på selve løypetraseen.
Vi kan garantere at man må konsentrere seg, og kanskje gå noen ekstra løyper for å pugge løype.
I tillegg blir det lagt inn noen nye momenter i dette FERDIGHETSLØPET!! 😉
Legg merke til oppmøtetidene, som er litt tidligere enn før.
KRITERIER FOR Å DELTA:
Løpet vil bli utfordrende, og det stilles derfor krav til deltakerne.
Deltakerne må ha deltatt i minst 2 løp fra før i Bergens Cupen 2015 for å kunne delta – MEN det er mulig å sende en kort søknad om dispensasjon. For deltakere som har vært med i mange år tidligere, vil det nok bli gitt dispensasjon.
Så hvis du ønsker å delta selv om du ikke har vært med i 2 løp i Bergenscupen, send da en kort søknad til post@autoslalom.no
Løpet er et selvstendig løp, og altså ikke en del av Øst/Vest Cup eller andre cuper.
Det deltas kun i 2 klasser; Klasse 1 og 2.
OPPMØTE:
Påmelding og teknisk kontroll før kl. 10:30.
Teknisk kontroll: Kl. 09:30 til 10:30
Sørg for å ta teknisk kontroll før påmelding.
Startkontigent: Kr. 150,-.
For dem som ikke har årslisens, kan engangslisens løses ved påmelding for kr. 150,-.
Førermøte holdes ca. kl. 11:15 i start/målområde.
Start ca. kl. 11:30
Skisse over banen vil bli oppslått senest 45 min før start.
Spørsmål om arrangementet kan rettes til post@autoslalom.no
Velkommen!