Referat fra NM 2014 v/Kimmen

NM I AUTOSLALOM 20/9-2014. EIKÅS MOTORSENTER, NAF MOTORSPORT NORDHORDLAND

Et enormt arbeid ble gjort etter at NAF Motorsport Nordhordland ble tildelt NM i Autoslalom i Juli etter at KNA Halden, grunnet problemer med plass, måtte trekke sin søknad. Norgesmesterskapet ble dermed avholdt på Eikås Motorsenter i Bergen,

Løpsleder Terje Villanger og hans assistenter loste oss gjennom dagen på en formidabel og proff måte. Det meste gikk på skinner.men fin-været som vi hadde bestilt ble det litt kluss med. Etter flere dager med sol og blå himmel i Bergen i forkant av NM helgen var ikke værgudene helt med oss på løpsdagen. Det ble satt opp to store telt og en stor semitrailer med tak og full sideåpning, slik at deltagere og publikum kunne stå tørt under. Her var det også muligheter for å få en matbit, som pølser, vafler og drikke.

Totalt 29 deltakere stilte til start med 10 stk. i klasse 1 for standard biler, og 19 stk. i klasse 2 for modifiserte biler. Deltakere hadde kommet både fra Bergen, Ålesund, Hemsedal og Stord og Østlandet.

I NM kjøres det 3 omganger der listen blir snudd etter 2 omganger, slik at den som ligger best an kjører sist ut. Dette er veldig nervepirrende.

I klasse 1 eller «Fiestaklassen» knuste Harald Molvik fra NAF Bergen de andre deltagerne med eksepsjonell kjøring med med flotte sporvalg og beste rundetid på 1.31.69. og en total tid på 3.05.00 Han er i en helt egen klasse, og var 3 sekunder raskere enn nr. 2. Etter to omganger var han allerede Norgesmester og ledet med 3 sekunder på John B Roligheten fra KNA Telemark som hadde en total tid på 3.08.00. Roligheten kjenner vi mest fra klasse 2 og gul Porsche, men var i dag en av tre sjåfører på Geir «Pelse» Svalbjørg`s Fiesta Sport. «Pelse» nådde ikke helt opp og måtte se seg slått av de to konkurrentene han hadde vært så snill og låne vekk bilen sin til.

En gammal traver, eller evig unge, Hans Aga fra NAF Haugesund var uheldig på det våte underlaget med sin Fiesta og tok med seg to berøringer etter første omgang og lå dårlig an etter to omganger. Men ingen skal avskrive Aga og han klinte til med en flott runde i 3. omgang og endte dermed bare 81 hundredeler bak John B. Roligheten og fikk en totaltid på 3.08.81. På 4.plass, også i lånt bil av «Pelse», kom Per Tore Lunden fra KNA Telemark. Han snek seg inn på plassen før «Pelse» som måtte ta til takke med en 5.plass. Tore Korneliussen fra NAF Bergen, som er en av bautaene i klasse 1 greide dessverre ikke og hevde seg denne dagen og tok med seg en del berøringer.

I klasse 1 er det kun standard biler som har lov og stille, og det stilles krav til motor, bremser, dekk, førerstol m.m. Det er bl.a. ikke lov og trimme bilen med sportseksos/sportsluftfilter, chip og diverse. Gatesliks eller typen R-dekk er heller ikke lov og lavest lovlig profil på dekk er 40. Førerstolen skal ikke være av typen helstøpt bøttestol/rallystol. Dempere er fritt men skal være i henhold til typen bil. Senkefjærer er ikke lovlig og det skal være standard bremser. Bilen skal ellers være standard og være utstyrt med reservehjul, jekk, gul vest under løpet.

Etter at siste bil har kommet i mål er det en 15 minutter protestfrist, og i dag ble lagt inn protest for første gang i autoslalomens historie på Harald Molvik pga. at førerstolen ikke var original. Juryen ble tilkalt og etter et møte dem i mellom besluttet de og trekke Harald Molvik fra NM i Autoslalom. Veldig kjedelig for Harald.

Det latinske navnet på Autoslalom er «SAMHOLD». Dette lå en demper på hele NM i Autoslalom. Dette kunne vært løst på en helt annen måte!! Jeg kan love dere at NAF Motorsport Nordhordland har jobbet dag og natt for og få dette arrangementet i havn, og dette var surt for de fleste.

Uansett, dette gjorde at resultatlisten i klasse 1 ble endret og Norgesmester ble John B Roligheten. Sølvmedaljen gikk velfortjent til Hans Aga fra Stord som har lovet oss at når han fikk medalje i NM skulle det bli en egen Stord cup. 3.plassen gikk til Per Tore Lunden fra Telemark.

GRATULERER TIL ALLE MEDALJE VINNERNE I KLASSE 1

I klasse 2 er det modifiserte biler som stiller og her er lov og senke/trimme og kjøre på R-dekk typen gatesliks.

I modifisert klasse gikk de fleste litt hardt ut i de to første omgangene, så det ble en del feilkjøringer og kjegle berøringer på det våte føret. Etter to omganger var løpet helt åpent, og det var vel den jevneste NM runden i historien i klasse 2.

En av de store NM deltagerne, Geir Hatland, måtte kaste inn håndkle etter bare en omgang, etter en lekkasje på servoen. Jeg tipper det var en del deltagere som var «lettet» da ja. Geir`en har gjentatte ganger vunnet NM og har hatt en kanon sesong med BMW’en sin og vunnet løp etter løp, og var definitivt en av vinnerkandidatene i NM. Han er også en av drivkreftene i autoslalom og NAF Bergen.

Fjorårsvinner Bjørnar Embre fra NAF Hallingdal kjørte for gull og var litt for gira slik at det ble en liten tur ut på gresset for å flytte på en dekkstabel i 2 omgang. Var det nervene som spilte han ett puss? Han endte tilslutt på 5. plass med totaltid 3.01.67.

Didrik Halsøy fra NAF Nordhordland kjørte en kanon 1. omgang og lå an til en 2 plass. Men han slet med å finne veien rundt banen i de neste omgangene, og kjørte seg dermed ut av medaljekampen. Men her er det mye potensiale i både bil og sjåfør, så han blir nok farlig de kommende årene.

I «Blåmannklassen» vant Erik O.K den interne figthen med Steffen Mythe. Her er det intet å si på innsatsen til gutta i alle fall.

Tidligere Norgesmester Egil Lundanes, og en av de store vinnerkandidatene, fikk det ikke helt til på det våte og glatte føret og endte til slutt på en 7. plass. Kjenner vi Egil rett, så kommer nok han også sterkt tilbake.

Etter 2.omgang ble listene snudd slik at den som lå best an skulle sist ut. Deltagere gikk litt rundt seg selv, og var nok litt nervøse. Berøringer i de tidligere omgangene gjorde at det var helt åpent mellom de øverste plasseringene.

Etter at siste bil var i mål, kunne man kåre en verdig Norgesmester i klasse 2. Etter 17 år med deltakelse i sporten kunne endelig Leif Arne Kleveland, fra NAF Nordhordland, klatre helt til topps i denne gjeveste klassen med BMWen sin, med en total tid på 2.59.51. Med en god sisterunde holdt han Are Levang fra NAF Bergen, som kjørte Opelen Speedsteren sin inn til beste rundetid 1.28.97, bak seg med 53 hundredeler. En fin plassering for Are som hadde total tid på 3.00.04. Også han har vært med i sporten i mange år. Og kun 23 hundredeler bak, med total tid 3.00.27, kom Christian Embre inn og tok den tredje og siste medaljen. 4.plassen og siste premiepokal ble sikret av Kim Kleveland, som kjørte inn på total tid 3.00.67.

Som man kan se, var det utrolig jevnt, og det skilte bare i overkant av 3 sekunder på de 5 første plassene.

GRATULERER TIL ALLE MEDALJE VINNERNE I KLASSE 2

Charlotte Mythe var den raskeste dama i NM og med lånt bil kjørte hun inn på en god 8. plass.

Som «pauseunderholdning» mellom 2. og 3 omgang var det klart for og få Longhill’s øvelsekjørings-bil «Sabine» utpå banen. Her var det lærevillige ungdommer mellom 16-19 år uten lappen, som fikk prøve seg. Dette er fullt lov i autoslalom med ledsager. Derimot i NM er det litt andre regler, og der fikk man ikke stille med «L» bakpå. Men de fikk i alle fall kjøre NM-løypen på banen og NBF kunne samtidig se hva NAF Nordhordland jobber med for ungdom.

Til slutt vil vi takke alle funksjonærene som hadde stilt opp i møkkaværet på Eikås, og ikke minst BERGEN GATEBILKLUBB som stilte mannsterkt opp som banemannskaper.

Premieutdeling og bankett ble avholdt på Alver hotell i Nordhordland, med god 3 retters middag og flotte taler. Her var stemningen i taket og det ble festet på ekte autoslalom vis – flott og sosialt. Her ble NM-medaljene og pokaler delt ut til vinnerne og blomster til dedikerte personer. I tillegg hadde en av våre sponsorer, BERGEN BILDEKK, kommet med gavekort til medaljevinnerne; 1000,- til gullvinnerne, kr. 750,- til sølvvinnerne og kr. 500,- til bronsevinnerne. Vi takker så mye!

Kimmen.

Legg igjen en kommentar