Godt nytt år og velkommen til en ny sesong med autoslalåm i 2024.
Nytt av året er at det har blitt gjort endringer med klasseinndeling. Det er ikke lenger nummer på klassene, men enkle navn å huske. Alle klassene fører mot den grommeste klassen Supersport. Det er også opprettet en egen enkel kalkulator for å se hvilken klasse man passer i.
Formålet med endringene er å skape jevnere konkurranse, med klasser som passer bedre for alle. Det har blitt et stort gap mellom gamle kl. 1 og 2 at det var på tide nå med en mellomklasse. Hordaland Motorsport har i de siste årene kjørt Kl. 2 Elite for å fordele dette, som også er en inspirasjon for denne endringen.
Dette var også et stort ønske under Autoslalåm-konferansen høsten 2023, der det kom flere forslag om dette. Etter dette ble det opprettet en komité som har hatt møte med NBF om hvordan dette skulle løses. De nye klassene vil bidra til en jevnere konkurranse og ikke så stor hopp som det var tidligere mellom klassene, samt flere som kan kjøre om plasseringer.
De nye hovedklassene er:
- Standard – Som tidligere Kl. 1: Standardbiler.
- Clubsport – Ny mellomklasse, basert som tidligere kl.2, men med begrensninger.
- Supersport – Som tidligere Kl. 2: Modifiserte standardbiler.
Autoslalåm-kalkulator: https://bilsport.no/autoslalam-kalkulator/
Kalkulatoren er utviklet av Nils Hofgaard.
Arrangører står fritt til å opprette tilleggsklasser f. eks. mopedbiler, merkeklasser, el-biler, veteranbiler etc.
Vent nå litt, hvor ble det av kl. 3 nybegynner og kl. 5 Debutant med ledsager?
Godt observert, det er ikke lenger egne klasser for nybegynnere eller debutanter med ledsager. Men det blir erstattet med status som Rookie og Junior.
Det vil si, at nybegynnere og debutanter deltar nå i ordinære klasser, og kan få plassering der, men det vil også bli premiert for beste Rookie eller Junior i hver klasse.
Formålet er at flere skal kunne konkurrere om plasseringene, der det tidligere har vært urettferdig i kl. 3 og 5 med at alle biler stilles likt der. Slik at også for nybegynnere og debutanter at bilen bestemmer hvilken klasse man havner i og ikke at en standard Toyota Yaris og Porsche 911 havner i samme klasse. I tillegg er det mer samhold at man konkurrerer om de samme plasseringene.
Også nytt av året er at som Rookie kan man fullføre sesongen som Rookie, etter at man er på den 10. konkurransen.
På resultatlister vil de med Rookie eller Junior status nå få et R eller J på linjen, samt en uthevet farge. I tillegg vil det også komme lister over resultatet av alle Rookie og Junior som egne klasser automatisk, som tidligere kl. 3 eller 5.
Om klassene:
Standard
Som tidligere Kl. 1: Standardbiler.
Begrensning på min 8 kg/hk, dekk med treadwear over 250 og tilnærmet standard.
Eneste endringen fra tidligere er at siden kl. 4 Veteranbiler utgår som en vanlig klasse. Tillates det for veteranbiler over 30 år, tidsriktig modifikasjon av bil og motor i denne klassen.
Clubsport
En ny mellomklasse mellom Standard og Supersport. Modifiseringer er tillatt, klassen er rettet mer mot vanlige biler som “hot-hatch” enn 2-seters sportsbiler.
Hvis man kjører med dekk med treadwear under 250, er det begrensninger med vekt/effektforhold. Dersom man kjører med dekk som i klassen “Standard”, så er det ingen vekt/effektforhold begrensninger i denne klassen.
Reglementet for klassen Clubsport:
Dersom dekkene på bilen er som tillatt i klasse Standard, er alle biler tillatt.
Dersom dekkene på bilen er dekk som ikke er tillatt i klasse Standard, vil det være vekt/effektforhold som gjelder:
- For biler med 2 seter, minimum 5,2 kg/hk eller 7,07 kg/kw.
- For biler med flere enn 2 seter, minimum 4,2 kg/hk eller 5,71 kg/kw.
- For førere som har plassert seg i topp 5 i NM de siste 3 årene arrangert av NBF, økes vekt/effektforholdet med +1,00 kg/hk eller 1,36 kg/kw.
Supersport
Som tidligere Kl. 2: Modifiserte standardbiler. Supersport er biler som er modifisert utover kriterier satt i klassene Standard og Clubsport.
Selvom både bil og fører sammen kan kjøre i Clubsport, kan man fritt velge å starte i Supersport, dersom man tidligere var god i kl. 2 eller kl. 2 Elite.
Norgesmesterskap 2024
NM arrangeres i 2024 av KNA Drammen på Kongsberg Motorsenter (Basserudåsen) den 31. august. Det vil bli kjørt klassene Standard og Supersport. Supersport her blir sammenslått klasse av Clubsport og Supersport, som tidligere kl. 2.
FAQ:
Clubsport: Hvorfor er det forskjellig vekt/effektforhold med dekk under 250tw etter antall seter?
Dette er fordi i tidligere kl. 2 har man sett en trend på at topp 10 er så og si alltid biler med 2-seter, enten som sportsbil eller ombygd til 2-seter. Så disse får en økning på 1,00 kg/hk på vekt/effektforholdet til å bli 5,20 kg/hk.
Clubsport: Hvorfor er det økning på vekt/effektforhold for de som har plassert seg topp 5 på de siste tre NM arrangert av NBF?
Det er flere i toppen av kl. 2 som har biler som har høy vekt/effektforhold, f.eks Lotus Elise, Opel Corsa, Opel Speedster og Mazda MX5. For å ikke straffe deltakere som har tilsvarende vekt/effektforhold, med inspirasjon av kl.2 Elite fra Hordaland Motorsport, blir vekt/effektforholdet økt med 1,00 kg/hk for de som har plassert seg topp 5 i en av NM klassene de siste tre NM arrangert av NBF. Dvs at føreren har over gjennomsnittet prestert bedre enn de andre, da minimum i en NM klasse det må være 10 stk. Det gjelder både plasseringer i kl. 1 og 2. Per i dag er det 20 deltakere dette gjelder, etter det er flere som har plassert seg til topp 5 de siste tre årene.
Hvordan gjøres det med startnummer når det ikke lenger er nummer på klassene?
Selvom det ikke heter klasse 1, 2 og 3, anbefaler vi at man fortsetter med 101, 201 etc startnummer. I regnearket vil dette legges til enkelt som tidligere, der Standard vil ha 1xx, Clubsport 2xx og Supersport 3xx.
Hvordan gjøres det med cup og Rookie/Junior?
Det er opptil hver enkelt som styrer cupene hvordan det skal gjøres.
En måte å løse dette på er at de som har Rookie og Junior status får også poeng i ordinære klasser, samt i tillegg samles Rookier og Junior uavhengig klasse, som tidligere kl. 3 og 5, og lager en egen cup klasse for Rookie og Junior også.
F.eks at det blir premiert de tre beste Rookiene og Junior gjennom cupen.
– Aleksander Pettersen